Alohomora! Harry Potter Hogwarts Battle

Czy jest ktoś kto chociaż raz nie słyszał nazwy 'Harry Potter'? Pewnie każdemu z nas gdzieś obiło się o uszy coś o książkach czy filmach. Może niektórzy (jak ja) przeczytali książki i obejrzeli filmy po kilka razy? Niezależnie od tego czy jesteśmy fanami Harry'ego czy nie, to gra i tak znajdzie swoich fanów w obu grupach. Oczywiście fani znajdą dużo odniesień do książek i filmów, ale nie trzeba być miłośnikiem tej serii, aby dobrze się bawić podczas rozgrywek.


Gra składa się z 7 części - każda z nich to osobny scenariusz. Z każdym scenariuszem poziom rośnie, więc najlepiej zacząć od scenariusza nr 1, żeby poznać mechanikę tej gry. Każdy scenariusz jest w osobnym pudełeczku, więc otwierajmy tylko ten, w który chcemy zagrać (kolejne scenariusze wykorzystują karty z poprzednich).


Gra jest kooperacyjna, więc nie ma w niej rywalizacji między graczami. Należy współpracować, aby wygrać (nie zawsze się to udaje :D ). Należy pokonać każdy czarny charakter. Po pokonaniu wszystkich można przejść do kolejnego scenariusza. Scenariusz można też przegrać, gdy czarne charaktery przejmą karty lokalizacji. 


Każdy z graczy wciela się w inną postać. Są to: Harry, Ron, Hermiona i Neville. Każdy z nich posiada umiejętności specyficzne dla danej postaci. Grę zaczyna się mając 10 żyć. Życia można tracić przez efekty kart czarnej magii lub czarnych charakterów. Można je też odzyskiwać dzięki kartom Hogwartu.


Każdy z graczy ma swoją talię podstawowych kart. W tej talii może znaleźć zaklęcia, przedmioty, sprzymierzeńców. Co turę odkryte jest 5 kart, które w tej turze należy zużyć. Karty pozwalają na różne akcje: dobranie innej karty, zaatakowanie czarnego charakteru (kładziemy znacznik ataku na czarnym charakterze), zdobycie monety. Za monety można kupić karty Hogwartu z nowymi zaklęciami, przedmiotami i sprzymierzeńcami. Trafią one do talii kart odrzuconych gracza, a po kolejnym przetasowaniu trafią do gry.


Każdy z graczy czeka na swoją turę. W turze odkrywa karty czarnej magii i rozpatruje ich efekty, rozpatruje efekt czarnego charakteru, używa kart 'z ręki' oraz kupuje karty Hogwartu. Wszystkie zdobyte znaczniki ataku, monety oraz karty należy odrzucić po skończeniu swojej tury, a więc warto używać ich na bieżąco.


Wszystkie zasady są bardzo dobrze opisane w instrukcji, a więc nie będę ich tu dokładnie tłumaczyć. 

W pudełku oprócz instrukcji znajduje się:
- plansza,
- 252 karty,
- 4 kości domów,
- 7 pudełek ze scenariuszami,
- 4 planszetki graczy,
- 8 znaczników mroku,
- 70 żetonów.


Gra jest ładnie wykonana. Znajdziemy tu zarówno zdjęcia z filmów, jak i ładne grafiki nawiązujące do całej serii. Fani uśmiechną się, gdy zobaczą ulubione zaklęcie lub postać. 
Zaczynaliśmy grę z nastawieniem, że zagramy maksymalnie 3 scenariusze, a do reszty wrócimy kiedyś. Niestety - gra nas tak wciągnęła, że cały dzień spędziliśmy na rozgrywaniu wszystkich! Niestety ostatniego scenariusza nie udało nam się wygrać (3 razy!), ale na pewno do niego wrócimy!


Gra wciąga - czas szybko przy niej płynie. Dobrze będą się bawili zarówno młodsi, jak i starsi. Ograniczeniem jest tylko liczba graczy - maksymalnie 4. Jak to bywa w takich grach - jeśli planujemy grać w nią częściej, będziemy musieli zakoszulkować karty, gdyż część z nich będzie używana bardzo często i szkoda by było je zniszczyć. 

Budowanie talii, analizowanie zdolności kart, przewidywanie które karty przydadzą się w przyszłości, zdobycie czegoś kosztem poświecenia innej rzeczy, ratowanie przyjaciół - to umiejętności stratega-czarodzieja, które tutaj będziemy rozwijać. 


Myśleliśmy, że po zagraniu danego scenariusza nie będzie sensu grania w niego później, jednak miło się zaskoczyliśmy, bo gra jet regrywalna. Można spokojnie po kilka razy przechodzić całość lub tylko niektóre scenariusze. Pierwszy scenariusz jest prosty i szybko wprowadza nas w magiczne zasady. Jest też w miarę łatwy, co złudnie sugeruje, że cała gra pójdzie szybko i łatwo ;) Każdy chociaż raz powinien spróbować zagrać w kilka pierwszych scenariuszy, ale istnieje ryzyko, że gra go wciągnie i będzie chciał zagrać od razu we wszystkie! Polecamy na długie zimowe wieczory :)


Instrukcję znajdziecie na stronie Wydawnictwa Rebel.

Komentarze