Spokojnych snów w Pracowni Snów!

Na Pracownię Snów czekaliśmy długo. Miała być w lipcu, jednak premiera przełożona została na sierpień. Chociaż dopiero od kilku tygodni jest w naszym zbiorze, to już kilkukrotnie zdążyliśmy docenić jej zalety. Trafia na listę gier, w które będziemy często grać wieczorami. 


Z opisu ze strony Wydawcy:
"W Pracowni Snów będziesz podróżować pomiędzy sześcioma zakątkami Krainy Snów, zbierając Okruchy Snu, z których zbudujesz swoją własną wizję snu. Stworzysz krajobrazy, które otulą cię niczym ciepła, kojąca kołderka. Wyjątkowe zdolności, które zdobędziesz, pomogą ci kształtować tę krainę, byś śniąc mógł się po niej przechadzać i podziwiać, odzyskując dzięki temu spokój umysłu. Musisz jednak uważać, ponieważ w tej krainie czai się upiorny Pan Koszmar, nawiedzający twoje sny. Przemieszczaj się więc ostrożnie, minimalizując jego niepożądany wpływ. Tylko w ten sposób będziesz w stanie zebrać odpowiednie Okruchy Snu i stworzyć z nich senny krajobraz, który pozwoli ci wreszcie w pełni się odprężyć i spokojnie przespać całą noc."


W pudełku znajdziemy:
- planszę Krainy Snów,
- planszę Sennych Marzeń,
- 4 dwustronne plansze Pracowni Snów,
-50 kart Sennych Krajobrazów,
- 4 figurki Marzycieli,
- 4 figurki Podróżników,
- 4 znaczniki Drzemki,
- 1 znacznik Budzika,
- 4 znaczniki świec,
- 109 znaczników Okruchów Snu,
- 1 woreczek na Okruchy Snu,
- 12 figurek Drzew,
- 16 żetonów Sennych Marzeń,
- 4 żetony kolejności w rundzie,
- figurkę Pana Koszmara,
- 25 znaczników Okruchów Koszmaru,
- instrukcję.


Gra składa się z 6 rund. Każda runda ma 3 fazy:
1) Zasypianie - przygotowanie Krainy Snów,
2) Wędrowanie - zbieranie Okruchów Snów,
3) Kreowanie Snu - tworzenie Sennych Krajobrazów.


W fazie Zasypiania zaznaczamy numer obecnej rundy. Następnie kładziemy Okruchy Snu w 6 Zakątkach, odzyskujemy do Dłoni Okruchy Snu odłożone na kartach Sennego Krajobrazu oraz ustalamy kolejność graczy w rundzie. 


Drugą fazą jest faza wędrowania. Można w niej wykonać 4 akcje. Są 2 rodzaje akcji:
- zebranie Okruchu Snu z Zakatka, w którym aktualnie jest Podróżnik gracza,
- przesunięcie Podróżnika do innego Zakątka.


Z Zakątka można zabrać dowolną liczbę Okruchów, jednak każde zabranie każdego Okrucha jest jedną akcją. Zebrane Okruchy wkładamy do Dłoni na planszy gracza. 


W Zakątkach jeden z Okruchów ma obok znak klucza. Jeśli Podróżnik wchodzi do Zakątka i ma w Dłoniach Okruch takiego koloru w jakim jest Okruch przy kluczu - wchodzi do tego Zakątka za darmo, nie zużywa akcji.


Każdy Zakątek ma 'specjalną moc'. Każdy z graczy może raz na turę wykorzystać moc jednego Zakątka. Aby to zrobić, jego Podróżnik musi znajdować się w danym Zakątku. 


Trzecia faza to kreowanie snu. Każdy z graczy ma kartę Sennego Krajobrazu. Znajduje się na niej krajobraz, który gracze układają na swoich planszach. Używają do tego Okruchów ze swoich dłoni. 
Karty Sennego Krajobracu również mają specjalne akcje, które można aktywować Okruchem raz na rundę.


Jeśli karta Sennego Krajobrazu została odwzorowana w Pracowni Snów na planszy gracza to na koniec gry przyznawane są punkty z danej karty. Po realizacji karty należy dobrać nowy Senny Krajobraz.


Szczegółowe dostępne ruchy, akcje oraz sposoby zdobywania punktów można sprawdzć w instrukcji.


W grze znajduje się też wariant zaawansowany: "Walka z Koszmarem". Pojawia się w nim Pan Koszmar, który nawiedza sny z Okruchami Koszmaru. Nie będę tu opisywać tej części gry - zostawię Wam przyjemność odkrywania jej :)


Gra ma również wariant solo, którego jeszcze nie udało mi się wypróbować, ale jest w planach na najbliższe dni :) 


Gra skradła nasze serca. Nie ma w niej typowej losowości - są przemyśłane akcje, wręcz strategia. Losowo wybieramy tylko karty Senncyh Krajobrazów i czasem losowo wyciągamy Okruchy Snu z woreczka. Kombinowanie jak zdobyć potrzebne Okruchy Snu jest najprostszą częścią. Najtrudniejsza dla mnie była... wyobraźnia przestrzenna! Czasami długo zajmowało przeniesienie w myślach tego co widzimy na karcie Sennego Krajobrazu na to, co aktualnie mamy na planszy w Pracowni Snów. 


Gra jest starannie wykonana, kolorowa, przemyślana. Jest jedyna w swoim rodzaju - do tej pory nie spotkaliśmy się z takim typem rozgrywki. Planowanie, pilnowanie ruchów, strategia, planowanie punktów. Wszystko to jest składową przyjemnej rozgrywki. Graliśmy w składzie 2- i 3-osobowym i za każdym razem był to bardzo fajnie spędzony czas. Gra w sam raz na nadchodzące jesienne wieczoy - trochę kreowania snów przed spaniem ;) 

Polecamy! Bardzo!


Według Wydawcy gra jest przeznaczona dla 1-4 graczy w wieku 8+.
Czas rozgrywki jest różny: w rozgrywce 2-osobowej w naszym przypadku było około 40 minut, a w 3-osobowej około godziny.


Instrukcję znajdziecie na stronie Wydawnictwa Lacerta.

Komentarze